Buikwandcorrectie

Buikcorrectie: Lipsuctie Buik, Huidverstrakking Buik of mini buikwandcorrectieBuikcorrectie door Liposculptuur en huidverstrakkingsmethode of (mini)buikwandcorrectie

Zwangerschapsstriemen of hangbuik

Een buikwandcorrectie is de gepaste ingreep wanneer mensen zich schamen voor hun zwangerschapsstriemen of hangbuik, wanneer ze geen passende kledij vinden of wanneer ze ten onrechte aangesproken worden over een zwangerschap. In deze gevallen kan een buikcorrectie aangewezen zijn.

Klein buikje

Liposuctie is enkel geschikt voor jongere personen met een klein tot matig overschot. Met de huidverstrakking technologie kan eventueel wat huid verstrakking verkregen worden, zodat men in bepaalde gevallen alsnog littekens kan voorkomen.

De bedoeling van de huidverstrakking methode in geval van buik overschot is een blijvend resultaat. De mate waarin verstrakking optreedt is individueel bepaald door een aantal factoren zoals leeftijd, gewicht, geslacht, genetica, levensgewoonten etc. Hiervoor dient een consult.

Bij een mini-buikwandcorrectie bewerkt de plastisch chirurg enkel het gebied onder de navel. Huidoverschot en onderhuids vetweefsel worden verwijderd en de rechte buikspieren onder de navel kunnen desgewenst worden aangespannen. Deze ingreep laat ietwat minder littekens na dan de totale buikwandplastiek; er blijft een onopvallend litteken over in de schaamstreek. Dit kan eerst wat rood zijn, maar verbleekt in de loop van de volgende maanden.

Slappe buik

Patiënten die lijden onder een slechte huidelasticiteit en/of uitgerekte buikspieren kunnen opteren voor een totale buikwandplastiek. Bij deze operatie wordt een insnede gemaakt onder de bikinilijn. De buikhuid wordt losgemaakt van de buikwand tot aan de ribbenboog en het weefseloverschot onder de navel weggenomen. De navel wordt losgemaakt en verplaatst naar haar natuurlijke hoogte. Zodoende wordt het ganse buikoppervlak na de operatie bedekt door de huid die boven de navel zat.

Risico reductie in de buikwandplastiek: de SIEPUP-ligatuur

De belangrijkste complicatie van de traditionele buikwandcorrectie (abdominoplastiek) is het afsterven van een deel van de huid en onderhuids vet, in de zone onder of rond de nieuwe navel. Dit vergt een lange nazorg en bijkomende chirurgie, vaak met bijkomend litteken om de wonde uiteindelijk te sluiten.

De biologische reden voor deze complicatie is dat de bloedvaten rond de navel - de peri-umblicale perforatoren (PUP)- en in de lies – de superficial inferior epigastric vessles (SIE) die dit deel van de huid moeten voorzien, noodgedwongen moeten worden doorgesneden om de buik strak te trekken. Normaliter past de bloedstroom zich dan onmiddellijk aan zodat de bloedvaten die van tussen de ribben komen de cellen in leven kunnen houden. Echter, in een aantal gevallen, gebeurt dit aanpassingsmechanisme niet en sterft een deel van de weefsels af. Dit risico is groter bij vrouwen, bij mensen die nooit zwanger waren, gewezen cortisonen gebruik, roken en overgewicht. Echter, ook bij patiënten die geen van deze risicofactoren vertonen kan het wel eens mis gaan.

Dr Hoeyberghs biedt de mogelijkheid om het onderhuids bloedvat netwerk geleidelijk te laten “wennen” aan de nieuwe bloedvoorziening om zodoende de “de-vascularisatie shock” te verminderen.

De SIEPUP ligatie techniek

Het betreft het van te voren doorsnijden van de “Superficial Inferior Epigastric and Peri Umbilical Perforator (SIEPUP) bloedvaten. Onder plaatselijke verdoving of slaapverdoving wordt middels een insnede aan de navel (6cm) en in elke lies (3cm) de grootste huidbloedvaten doorgesneden en afgebonden. Deze insneden bevinden zich in het weg te snijden deel van overtollig weefsel en vormen dus geenszins bijkomend litteken.
Er wordt geen weefsel verwijderd in dit stadium. De huid wordt routine matig gesloten en de wonden genezen in principe probleemloos met 10 dagen hechtingen. De normale bezigheden, professioneel en sociaal, hoeven niet te worden onderbroken, zolang de wonden niet onnodig nat worden gemaakt.

Het SIEPUP mechanisme

Het betreft de toepassing van een “delay procedure” zoals die traditioneel in plastische flap chirurgie wordt toegepast. De ingreep vindt plaats minstens 1 week voor de grote operatie gepland wordt. Omdat er geen algemene weefselverstoring plaatsvindt krijgen de bloedvaten van de huid nu beter de kans om zich aan te passen in de volgende weken aan hun nieuwe bloedtoevoer kanalen vanuit de ribben.
Op het moment van de grote operatie zijn ze dus voorbereid op hun nieuwe bloedvoorziening. Dit maakt dat zelfs in risicopatiënten de ingreep veel veiliger wordt.

Wie komt in aanmerking voor SIEPUP ligatuur?

Voor iedereen verhoogt deze ingreep de veiligheid van een standaard buikplastiek. Met name in geval van overgewicht, laag litteken, roken, overgewicht en (gewezen) cortisonen gebruik of chemotherapie mag men op fysio-pathologische grond niet langer het risico nemen om deze ingreep over het hoofd te zien. Voor meer wetenschappelijke toelichting lees:

Plast Reconstr Surg. 2004 Nov;114(6):1586-94.
Effects of aesthetic abdominoplasty on abdominal wall perfusion: a quantitative evaluation.
Mayr M1, Holm C, Höfter E, Becker A, Pfeiffer U, Mühlbauer W.
PMID: 15509954

Annals of Plastic Surgery:
April 1997
Surgical Delay in TRAM Flap Breast Reconstruction: A Comparison of 7- and 14-Day Delay Periods.
Restifo, Richard J. MD; Syed, Shamsuddin Ahmed MD, Phd; Ward, Barbara A. MD; Scoutt, Leslie M. MD; Taylor, Kenneth MD

Wij staan u graag te woord! Ook voor meer specifieke vragen zijn wij altijd bereikbaar. Deze prijzen op deze website zijn slechts indicatief en excl. BTW. Een definitieve offerte kan pas gemaakt worden na het intake consult. Een eerste consult (opening dossier) kost € 50.